CleVR B.V. ontwikkelt software met levendige en interactieve virtuele werelden, ten behoeve van Virtual Reality Cognitieve Gedragstherapie (VR-CGT), bekend onder de naam Social Worlds. De software wordt ontwikkeld en geleverd in combinatie met onze hardware (laptop, tablet en VR-set).
Met behulp van een VR-bril wordt de gebruiker ondergedompeld in onze virtuele realiteit. Deze bestaat uit diverse gangbare omgevingen binnen- en buitenshuis en meer specifieke omgevingen, zoals bijvoorbeeld een gevangenis, school of bus. De interactiviteit van onze VR-software vertaalt zich in het feit dat de behandelaar/trainer direct kan reageren op het gedrag van de client. De gesprekken in onze VR worden gevoerd met en via een virtueel karakter. Via dit karakter gaat de behandelaar, via een stemvervormer, het gesprek aan met de client. De client kan hierdoor op een realistische manier een conversatie voeren. Daarnaast kan de behandelaar de complexiteit van de scenario’s gecontroleerd en gradueel op- en afbouwen en geheel op maat aan de client aanbieden. Dit alles is uiteraard mogelijk in real-time!
VR-CGT wordt op dit moment met succes toegepast bij de volgende cliëntpopulaties:
- Psychotische stoornis (doorgemaakte psychose, angst en paranoïde als restklachten).
- Sociale angststoornis
- Paniekstoornis (met en zonder agorafobie)
- Gegeneraliseerde angststoornis
- Depressieve stoornis met angstige stemming
- Autisme
- Angstklachten in het kader van een persoonlijkheidsstoornis
- Verslavingsstoornissen
- (SG)LVB
- Trauma
- Burn-out
- Antisociale persoonlijkheidsstoornis
- Het is mogelijk om het gebruik van VR-CGT bij andere stoornissen toe te voegen. Dit vindt plaats op aanvraag en na overleg met de zorgverzekeraar